معرفی فیلم «یک افسر و یک جاسوس»

 

An Officer and a Spy (یک افسر و یک جاسوس) ساختهٔ رومن پولانسکی
بازیگران: ژان دوژاردن، لویی گارل، امانوئل سنیه، گرگوری گادبوا
امتیاز فیلم : 7.3
مدت زمان فیلم: ۱۳۲ دقیقه
فیلم An Officer and a Spy آخرین ساختهٔ رومن پولانسکی، محصول سال 2019 است که بر اساس رمانی به همین نام ساخته شده است. این فیلم محصول مشترک کشورهای فرانسه و ایتالیاست و جایزهٔ هیئت داوران جشنوارهٔ ونیز را نیز در سال 2019 از آن خود کرده است. 
پولانسکی به عنوان یک یهودی خاطرات زیادی از جنگ دارد، او مادرش را در اردوگاه‌های کار اجباری از دست داده است و همین مسئله پرداختنش به مصائب یهودیان در بستر تاریخ را تا حد زیادی قابل توجیه می‌کند. 
در این فیلم شخصیت دریفوس بی‌شباهت به خود پولانسکی نیست، چرا که هیچ کدام، اصراری در یهودی بودن‌شان ندارند،  اما تنها به سبب یهودی بودن، متحمل مصائب دشواری می‌شوند.
خلاصهٔ داستان: 
در سال 1894 کاپیتان یهودی ارتش فرانسه به نام دریفوس، به اتهام جاسوسی بازداشت می‌شود، اما شواهد بسیاری وجود دارد که بی‌گناهی وی را اثبات می‌کند، داستان از دید افسری به اسم پیکار روایت می‌شود که استاد دریفوس بوده. گفتنی است که این فیلم بر اساس ماجرای واقعی ساخته شده است. 
چرا این فیلم را توصیه می‌کنیم:
۱- این فیلم برای روزگار ما ساخته شده است، زمانی که بین عدالت و مصلحت مجبور به انتخاب می‌شویم. فیلم تأکید بر این نکته دارد که هر حکومتی که مصلحت خود را ارجح‌تر از عدالت و حقیقت بداند محکوم به نابودی است.
۲- در این فیلم از اقلیت بی‌گناه سخن گفته شده است که در برابر اکثریت گناهکار صدایش خفه می‌شود. جای جای تاریخ معاصر ما پر است از این خفه شدن‌هایی که به مصلحت بوده است.
۳- مردم پاریس نمی‌توانند درفیوس را به عنوان یک انسان مستقل ببینند بدون برچسب یهودی بودن؛ ملت ما هم یاد گرفته‌اند افراد را با پسوندشان قضاوت کند. در حالی که فیلم تاکید می‌کند که انسان را باید خالص دید، بدون پسوند مذهب، نژاد و قومیت. 
۴- برای اولین بار در این واقعۀ تاریخی روشنفکران به صحنه آمده‌اند و خودی نشان می‌دهند. حضور امیل زولا و نامۀ تاریخی‌اش بیننده را به وجد می‌آورد.

۴ نظر ۲۲ موافق
آقاگل ‌‌
۲۸ تیر ۱۸:۲۱

به نظرم با توجه به اینکه فیلم یک فیلم تاریخیه، لینک صفحۀ ویکی‌پدیای آلفرد دریفوس هم می‌تونه به ارتباط برقرار کردن بیشتر مخاطب با فیلم کمک کنه. 

پاسخ :

احساس نمی‌کنی که خوندن این مطلب، برای کسانی که هنوز فیلم رو ندیدین، داستان رو تا حدی لو بده؟
آقاگل ‌‌
۲۸ تیر ۱۹:۳۹

بستگی داره. من خودم از اونایی هستم که قبل از دیدن فیلم تاریخی یا حتی وسطش می‌رم سراغ سرچ و گوگل بلکه بهتر متوجه قضایا بشم. حتی ممکنه با دیدن اسم فیلم اول برم سراغ خوندن صفحه ویکی‌پدیاش یا دیدن صفحۀ imdb اون فیلم. :)

نقش کارگردان اینجا اینه که یک حادثۀ تاریخی رو برای من به تصویر بکشه. حتی اگر ازش اطلاع داشته باشم. 

مثلاً ماها دیگه فیلم میرزا کوچک رو نمی‌بینیم؟ یا فیلم ملاصدرا رو نمی‌بینیم؟ چون می‌دونیم شرح زندگیشون چیه؟ :)

پاسخ :

بله گاهی آدم مشتاقه قبل از تماشای فیلم یه اطلاعات اولیه راجع به داستان داشته باشه. و حتی مراجعه به امتیاز فیلم و جوایزی که گرفته ممکنه مهم باشه در برخی موارد.
البته تاریخ ایران با تاریخ جهان یکم متفاوته آقاگل عزیز:)
ممنون بابت لینک و توضیح مفیدت.
محمود بنائی
۳۰ تیر ۲۳:۱۰

سلام 

فیلم را دیدم، یک کم کند پیش میره اما مخاطب را با خودش همراه میکنه، این اولین کاری بود که از رومن پولانسکی میدیدم و قابل احترام بود. منتظر کمی هیجان بودم که به نظرم صرفا یک روایت تاریخی باکیفیت دیدم. متأسفانه کمتر با سینمای فرانسه ارتباط برقرار میکنم و سلیقه ام هالیوودی و بالیوودی هست. 

ممنون بابت معرفیتون. 

پاسخ :

سلام
احتمالا به دلیل نوع روایت این کند بودنه اجتناب ناپذیر بوده.
فیلم پیانیست هم در حال و‌هوای جنگی و کشتار یهودی‌ها ساخته همین کارگردانه.
من فکر می‌کنم پولانسکی همون پولانسکی هالیووده :)
محمود بنائی
۳۱ تیر ۲۰:۳۳

جدی، فیلم پیانیست را دیدم بسیار فیلم زیبا و با ارزشی هست و قطعا بازیگرش هم حرف نداره . 

پاسخ :

بله فیلم تحسین شده و صد البته تاثیرگذاریه.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
طراح قالب : عرفان