برای اقلیت زمین


۲۳ مرداد امسال توی تقویم خیلی‌ها شاید یه روز عادی باشه اما برای یه عده‌ی دیگه روز خاصیه، یه روز که از یه تفاوت جالب صحبت می‌کنه.

بله درست حدس زدید، روز چپ‌دست‌ها! اینکه سه نفر از تیم بلاگردون چپ‌دست هستند، این روز رو برای بلاگردون هم خاص کرده:)

ما سه نفر چپ‌دست تیم، به عنوان عضوی از اقلیت جامعه، از دریچه نگاه خودمون به این پدیده‌ پرداختیم، خوشحال می‌شیم توی این پست همراهمون باشید.


بانوچه: من بانوچه‌ام، یه چپ‌دست. از روزی که فهمیدم چپ‌دستم و با اکثریت مردم فرق دارم حس عجیبی داشتم. دهه‌ی 70 بود و هنوز اینطور نبود که خیلیا این روز رو به همدیگه تبریک بگن و جشن بگیرن. بعضیا برای اینکه اذیتم کنن بهم می‌گفتن چپ‌دست‌ها جهنمی هستن! منم بچه بودم و باور می‌کردم و برای این سرنوشت تلخی که خدا برام در نظر گرفته و خودم هیچ دخالتی در اون نداشتم غصه می‌خوردم. اما پدر و مادرم قانعم کردن که اینطور نیست و اتفاقا چپ‌دست‌ها باهوش‌تر هستن. با اینکه از نظر بعضیا چپ‌دست بودن ویژگی خاصی نیست اما نمی‌دونم چرا اینقدر برای من خاص و دوست‌داشتنیه و همیشه جزو ویژگی‌های مثبتم می‌دونم اینو.


نسرین: من نسرینم و سی و دو ساله که چپ‌دستم. نمی‌دونم از کی فهمیدم چپ‌دستم ولی این موضوع تو خانوادۀ من کاملا عادی و پذیرفته شده است، چند تا از عمه‌هام و خواهر بزرگم قبل از من چالش‌های چپ‌دستی رو تجربه کردن. چپ‌دستم و نمی‌تونم از بعضی از ابزارها به خوبی شما راست‌دست‌ها استفاده کنم. بزرگترین چالش دو تا چپ‌دست موقع پیاده‌روی اینه که کی سمت چپ باشه و کی سمت راست.

اما من مهارت‌هایی دارم که طبعا راست‌دست‌ها کمتر ازش بهره بردن. استفاده همزمان از نیم‌کره چپ و راست، تند نویسی، تجسم فضایی بالا. ماها عموما آدم‌های خلاقی هستیم، معمارها، نقاش‌ها و آبشار‌زن‌های خوب، اغلب چپ دستن. چپ‌دست‌ها، آدم‌های خاصی نیستن، اما حالشون هم با خودشون خوبه. ما فقط ده درصد از جمعیت کره زمین رو تشکیل دادیم. در جهانی که برای راست‌دست‌ها طراحی شده لازمه که با ما مهربون‌تر باشین.


حاج‌مهدی: آخرین روزهای کلاس اول دبستان بود. طبق معمول، وسط زنگ ورزش شیطنت کرده بودم و دستم شکسته بود. دکتر از نوک انگشت‌ها تا بالای آرنجم را گچ گرفته بود. کدام دست؟ دست تخصصی‌ام. دست چپی که همه‌ی کارهایم را باهاش انجام می‌دادم. کسانی که دست یا پای گچ گرفته را تجربه کرده‌اند می‌دانند تحملش چقدر سخت است. هر روز گوشه‌ای از سفیدی گچ دستم را مثل زندانی‌ها با مداد سیاه خط می‌کشیدم تا دو الی سه هفته‌ای که دکتر گفته تمام شود. تمام نمی‌شد. در عوض پارسا بغل دستی‌ام خوشحال بود. همیشه موقع نوشتن با او که دست راست بود مشکل داشتیم. دستمان به هم می‌خورد و دعوایمان می‌شد. اولین روزی که با دست گچ گرفته رفتم مدرسه، همه‌ی بچه‌ها دورم جمع شدند. دستم را مثل یک چیز عجیب و غریب وارسی می‌کردند و اصرار می‌کردند رویش یادگاری بنویسند. توجه بچه‌ها و معلم‌ها و ناظم‌ها برایم خوشایند بود. کم‌کم زندگی با دست گچ گرفته و استفاده از دست راست برایم عادی می‌شد. شاید تنها مزیتی که بعد از کانون توجه قرار گرفتن می‌توانست نصیبم بشود فرار از نوشتن بود که این هم نشد. زنگ دیگته زنگی بود که همه‌ی بچه‌ها از رسیدنش واهمه داشتند چون معلمی داشتیم که همیشه مهربان بود جز در زنگ دیکته. سخت‌گیر، ریزبین و کوتاه‌نیا! بچه‌ها می‌گفتند خوش بحالت که با دست چپ می‌نویسی. اگرچه دیکته نوشتن را دوست داشتم ولی بازهم از فرصت بدست آمده خوشحال بودم. زنگ خورد و با دل خرسند وارد کلاس شدم. معلم گفت دفترها روی میز. بی‌معطلی و با اعتماد به نفس کافی، دست گچی‌ام را بالا گرفتم و گفتم «آقا اجازه؟ من دست چپم. نمی‌تونم دیکته بنویسم.». معلم با طمأنینه آمد بالای سرم. گفت «خب با دست راستت بنویس چه اشکالی داره؟» گفتم «نمی‌تونم». معلم گفت «می‌تونی! مداد بگیر دستت بنویس یه چیزی...» مداد مشکی را برداشتم و گفتم «چی بنویسم؟» گفت «اسمتو بنویس». در حالی که حتی نمی‌توانستم مداد را به درستی توی دست راستم بگیرم اسمم را نوشتم و یکی از عجیب‌‌ترین اتفاقات زندگی‌ام رقم خورد. اسمم را با خط نستعلیق به زیباترین حالت ممکن نوشته بودم! معلم که انگار خیلی غافلگیر نشده بود گفت: مطمئنی دست چپی؟! اینکه خیلی خوب شد از دست چپت خیلی بهتر نوشتی!». بدجوری ضایع شده بودم در حالی که از معدود دفعه‌هایی بود که اصلا فیلم بازی نمی‌کردم. آن روز دیکته را با سختی تمام با دست راستم نوشتم با خطی که اصلا قابل خواندن نبود.تمام که شد به خط های روی گچ دست چپم نگاه کردم. پارسا خط دیگری روی گچ دستم کشیده بود.


خوشحال می‌شیم که اگه چپ‌دست هستین و یا خاطره بامزه‌ای از چپ‌دست‌ها دارین زیر همین پست برامون کامنت بذارین.

منتظریم کامنت‌دونی این پست رو بترکونید رفقا:-)

۲۷ نظر ۲۸ موافق
کامیار ...
۲۳ مرداد ۱۲:۰۴

منم به نوبه خودم این روز رو به همه رفقای چپ دست دنیای وبلاگ تبریک میگم 
روز چپ دست ها مبارک!🤚🏻🌹🍃

پاسخ :

ممنونیم کامیار عزیز 🌹
عکاسِ فرفری!
۲۳ مرداد ۱۲:۰۹

خیلی خیلی روزتون مبارک باشه💫❤👌🏻

پاسخ :

ممنون عکاس فرفری عزیز ^_^
حدیث ..
۲۳ مرداد ۱۲:۱۷

روزتون مبارک 😊😇🥳

پاسخ :

تشکر حدیث جان :*
آقاگل ‌‌
۲۳ مرداد ۱۲:۲۱

نزدیکترین ارتباط من با روز چپ دست‌ها همین دیروز بود. آرمین توی گروه خانوادگی در اعتراض به مادر گرامی نوشته بود تا کی تبعیض؟ چرا روز راست دست‌ها نداریم پس؟ :)))

 

پاسخ :

:)))

فرشته: حالا اگه من چپ دست بودم روز راست دست‌ها داشتیم :دی 
nobody ..
۲۳ مرداد ۱۲:۳۱

روزمون مبارک :)))

پاسخ :

به‌به روزتون مبارک ^_^
رامین :)
۲۳ مرداد ۱۲:۴۰

بعنوان یه راست دست که با دست چپ پینگ پونگ بازی می‌کنه و با دست چپ بشکن زدن رو یاد گرفته و از بچگی حتی با دست چپ با ملت دست می‌داده، این روز رو به خودم تبریک میگم

پاسخ :

:))
روزت مبارک ای کسی که به زور داری خودت رو عضو چپ دست‌ها میکنی :D
عرفان ...
۲۳ مرداد ۱۲:۵۱

تا الان اطلاعی نداشتم، روز چپ دست ها مبارک :))

...

متسفانه همکلاسی چپ دست زیاد نداشتم.

پاسخ :

مرسی عرفان عزیز ^_^

چپ دست‌ها تعدادشون زیاد نیست، ولی به اطرافت دقت کنی حتما چندتاشون رو می‌بینی :)
Jesse Blueman
۲۳ مرداد ۱۳:۰۵

پیرو کامنت رامین من هم راست دست هستم ولی بیشتر کار ها رو با دست چپم انجام میدم((:

روزتون مبارکککک

پاسخ :

پس روز شما هم مثل رامین مبارک :))

مرسی ^_^
. n̈äs̈ẗr̈n̈ .
۲۳ مرداد ۱۳:۲۹

روزمون مبارک :))

پاسخ :

به‌به، روزتون مبارک :)

+ یعنی هیچ خاطره‌ای از چپ دست بودنتون ندارید؟! :)
فرشته ...
۲۳ مرداد ۱۳:۲۹

منم روز چپ دست‌ها رو به همه‌ی بلاگرهای چپ دست خصوصا بچه‌های عزیز تیم بلاگردون تبریک میگم :)

پاسخ :

مرسی فرشته ^_^
. n̈äs̈ẗr̈n̈ .
۲۳ مرداد ۱۳:۵۰

ممنون^_^

خاطره که نمیشه گفت بهشون..

نهایتا اینکه موقع امتحان دادن صندلی برامون نبوده و اینکه هیچوقت نتونستم راحت چیزی رو قیچی کنم بخاطر همین چپ دست بودنم! :)

کلا محدودیت داره دیگه...

پاسخ :

:)
متاسفانه از این اتفاق‌ها برای چپ دست‌ها همیشه می‌افته، چون همیشه صندلی‌های چپ دست‌ها کمه! :(

اژدها سوار
۲۳ مرداد ۱۳:۵۱

حقا که تو نگاه ما راست دستا ام خاصید چه برسه از دید خودتون.

روزتون مبارک:)

پاسخ :

^_^
ممنون اژدها سوار عزیز :)
بلوبی ⁦💙
۲۳ مرداد ۱۴:۰۴

منم تو دبستان همیشه دختری که کنارم مینشست چپ دست بود‌. نه فقط برای من بلکه برای اون بنده خدا هم اذیت کننده بود که هی دستامون بخوره بهم😅. خب حتی راهنمایی و دبیرستان هم همیشه کنار چپ دستها میفتادم. :)

روز چپ دست به بلاگردونی های چپ دست و همه چپ دست های عالم و حتی اون دختر های چپ دستی که کنارم مینشستن مباااارک.

پاسخ :

شانست با چپ دست‌ها گره خورده :))
ممنون بلوبی عزیز، روز چپ دست به تو که همیشه کنار یه چپ دست بودی هم مبارک :))
احسان وحیدی
۲۳ مرداد ۱۵:۵۲

سلام

چپ دست ها با هوش تزند

پدر من چپ دست هستند اما به خاطر مردم نوشتن را با دست مردم یاد گرفتند

اما بقیه کارها زا با دست چپ انجام میدهند

 

www.atamalek.ir

پاسخ :

سلام
اینکه نوشتن رو با هر دو دست یاد بگیریم خیلی خوبه، باعث میشه هر دو نیم‌کره‌ی مغز رو تقویت کنیم :)
روز چپ‌ دست‌ها به پدر گرامیتون مبارک :)
شارمین امیریان
۲۳ مرداد ۱۶:۱۵

سلام.روزتون مبارک

کی از استادهام میگفت والدینش فوق العاده صبور و مهربون بوده ن و هیچ اعتقادی به سختگیری و تنبیه بدنی نداشتن. اما تنها باری که ازشون کتک  (سیلی) خورده، اون وقتی بوده که برای اولین بار فهمیده بودن پسرشون با دست چپ غذا میخوره و مینویسه و... و تنها چیزی که تو تمام بچگیش مجبورش کرده ن انجام بده این بوده که یاد بگیره با دست راست کار کنه 😐

پاسخ :

سلام شارمین جان، شب بخیر :)
متاسفانه قدیم یک سری خرافات و چیزای عجیب و غریب در مورد کار کردن با دست چپ بوده مثل اینکه شیطان لقمه رو با دست چپ میخوره!!
درسته خیلی براشون سخت بوده ولی خب یه فایده داره، اینکه کار کردن با هر دو دست باعث میشه هر دو نیم کره‌ی مغز تقویت بشن و عملکرد بهتری داشته باشن :)
مترسک ‌‌‌‌‌
۲۳ مرداد ۱۷:۳۳

آیا می‌دانستید من چپ دست نیستم ولی چپ دست‌ها رو دوست دارم؟ D:

پاسخ :

ما چپ‌دستا هم تو رو دوست داریم:)
Anne Shirley
۲۳ مرداد ۱۸:۴۸

اگه شیرینی میدن تبریک بگم وگرنه برم D; 

 

من نمیفهمم چجوری با نشستن کنار یه چپ دست مشکل دارید :| یا اگه جفتتون دستتون کنار همه و بهم میخوره، کافیه جاتونو عوض کنید =/

پاسخ :

نه در حد شیرینی دادن نیستیم دیگه:))

والله همینو بگو:))
عاشق بارون... ⠀
۲۳ مرداد ۱۹:۳۷

من یه سوالی از نسرین دارم! چرا موقع پیاده‌روی چپ ‌دست بودن اهمیت داره؟؟ 

پاسخ :

نسرین: نمی‌دونم عادته یا چی، کلا وقتی دو نفره راه می‌ریم و اون نفر دوم سمت راست‌مون هست، تعادل نداریم:))
البته نمی‌دونم همه چپ‌دست‌ها این شکلی هستن یا نه، اونایی که من می‌شناسم هستن.
AliReza ‌‌
۲۳ مرداد ۲۱:۳۴

مبارک باشه (:

با افتخار بهترین دوستام چپ دست هستن :)

پاسخ :

ممنون ^_^
پس روز بهترین دوستات مبارک :)
عاشق بارون... ⠀
۲۳ مرداد ۲۱:۴۳

جدی؟ یعنی در مورد همه(راست دست‌ها و چپ دست‌ها) صدق می‌کنه؟!

چون منم کسی سمت چپ باشه تعادل ندارم به قول تو! فکر نمی‌کردم ربطش به راست دستی و چپ دستی باشه! :))

پاسخ :

نسرین: برای همه ممکنه صدق بکنه ولی خب چپ‌دست‌ها حساس‌ترن در این مورد، در حدی که من و خواهرم مدام دعوامون میشه سر اینکه کی چپ راه بره کی راست:))
میرزا مهدی
۲۴ مرداد ۱۰:۴۰

فقط جواب نسرین به نظر آقا گُل...

من خواهرم چپ دسته و دو نفر دیگه رو میشناسم تو بیان که اینجا نیستن....

 

تبیک به چپ دستا....

پاسخ :

جواب کامنت آقاگل رو که فرشته داده میرزا :))
به‌به روز همه‌شون مبارک :)

ممنون ^_^
هانی هستم
۲۴ مرداد ۱۰:۴۶

مبارک‌تون باشه روزتون! 

حالا که شما از قشنگیاش گفتی من فقط اینو اضافه می‌کنم که قدیم ندیما که بزرگ‌ترهامون می‌زیستند چپ دستی مصیبتی بود که یک نفر باهاش زاده میشد و انقد دست چپش ترکه‌(ی آلو لابد) می‌خورد تو مکتب که اجبارن با دست راست بنویسه. حتا غذا خوردن هم با دست چپ کراهت داشت و شاید شما هم دیده باشید بین پیرترها که طرف چپ دسته و همه کاری با دست چپش انجام میده ولی غذا رو با دست راست می‌خوره. چون اجبار باعث عادتش شده.

به هر حال همیشه دعا می‌کردم یه چپ دست بیفته صندلی جلوییم که بتونم برگه‌ امتحانیشو نگاه کنم اما خیلی خوش شانس نبودم!

پاسخ :

ممنون :)
متاسفانه همین‌طوره، حتی هنوز هم بین پیرترها هستن کسانی که فکر میکنن غذا خوردن با دست چپ بده و اگه ببینن کسی با دست چپ غذا میخوره با غضب بهش نگاه میکنن.
برو درس می‌خوان نگو چیست درس :)))

هانی هستم
۲۴ مرداد ۱۰:۴۶

مبارک‌تون باشه روزتون! 

حالا که شما از قشنگیاش گفتی من فقط اینو اضافه می‌کنم که قدیم ندیما که بزرگ‌ترهامون می‌زیستند چپ دستی مصیبتی بود که یک نفر باهاش زاده میشد و انقد دست چپش ترکه‌(ی آلو لابد) می‌خورد تو مکتب که اجبارن با دست راست بنویسه. حتا غذا خوردن هم با دست چپ کراهت داشت و شاید شما هم دیده باشید بین پیرترها که طرف چپ دسته و همه کاری با دست چپش انجام میده ولی غذا رو با دست راست می‌خوره. چون اجبار باعث عادتش شده.

به هر حال همیشه دعا می‌کردم یه چپ دست بیفته صندلی جلوییم که بتونم برگه‌ امتحانیشو نگاه کنم اما خیلی خوش شانس نبودم!

پاسخ :

:)
میرزا مهدی
۲۴ مرداد ۱۴:۴۱

من گفتم: فقط جواب نسرین به نظر آقا گُل...

من خواهرم چپ دسته و دو نفر دیگه رو میشناسم تو بیان که اینجا نیستن....

تبریک به چپ دستا....

شما گفتید:

جواب کامنت آقاگل رو که فرشته داده میرزا :))

به‌به روز همه‌شون مبارک :) ممنون ^_^

الان میگم: آره دیگه راست میگید.... آخه یه جا هم نوشته بود نسرین برای همین گیج شدم:))))

البته فرقی هم نداره هردوتاشون گُل هستن.

البته همتون گُل هستید. گُل بمونید ولی پژمرده نشید. آمین.

 

پاسخ :

چقدر پیچیده شد :))
مرسی میرزا ، گُلی از خودتونه :))
ممنونیم، ان‌شاءالله و همچنین ^_^
free bird
۲۴ مرداد ۱۵:۰۰

سلام :)

منم به عنوان یک راست دست این روز رو به همه ی چپ دست ها تبریک میگم :)

امیدوارم که وسایلی که چپ دست ها باهاش راحت تر باشن، مثل صندلی دست چپ که گاهی در مدرسه یا دانشگاه به اندازه ی کافی موجود نیست، رایج تر بشه :)

پاسخ :

سلام :)
ممنون ^_^
ان‌شاءالله، ما هم امیدواریم امکانات رفاهی بیشتری برای چپ دست‌های عزیز فراهم بشه :)
هلما ...
۲۴ مرداد ۱۵:۱۸

من راست دستم ولی اطرافم تا دلتون بخواد آدمیزاد چپ دست دارم، از خاطراتی که شاهدش بودم میگم: عقد داداشم یهو همه متوجه شدن عروس و دوماد چپ دستن دوتا شاهد که داداش کوچیکه و باجناق داداش باشن هم چپ دستن و الان دوتا بچه چپ دست دارن😁

یه بارم سر سفره زنداداش بزرگه هم سالاد شیرازی خودش و هم سالاد زنداداش چپ دسته رو خورده بود.

پاسخ :

عه چه جذاب ^_^
پس روز نصف بیشتر خانواده‌ات مبارک :))

+ سالاد شیرازی همیشه خوشمزه است، من بودم مال بقیه‌ رو هم می‌خوردم :))
منتظر اتفاقات خوب (حورا)
۲۴ مرداد ۱۷:۲۶

دور و برم آدم چپ‌دست ندارم! اما تا دلتون بخواد سر کلاس رو صندلی چپ دست نشستم و جیغ ستون فقراتم رو درآوردم-_- حالا مگه مجبور بودم؟ بله چون یه ردیف صندلی چپ‌دست داشتیم و گاهی مجبور بودم اونجا بشینم!

ولی حال همه اون چپ‌دست‌هایی که مجبور بودند رو صندلی راست‌دست بشینند رو درک کردم:| 

پاسخ :

ای بابا، نه به جاهای دیگه که نیست نه به کلاس شما که راست دست‌ها هم باید رو صندلی چپ دست ها بشینن :))

امیدواریم روزی امکانات رفاهی بیشتری برای این اقلیت جامعه فراهم بشه.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
طراح قالب : عرفان